Vznik spár a trhlin je spolu s vyjížděním kolejí nejčastějším problémem, který silničáři řeší v souvislosti s údržbou a opravami asfaltových vozovek. Kromě zálivkových hmot na bázi polymery modifikovaného asfaltu lze dosáhnout prodloužení životnosti vozovky opravou za pomocí vyztužení geomřížemi nebo kompozity.
Tyto materiály snižují tahová napětí v asfaltovém krytu, čímž zvyšují jeho odolnost proti vzniku teplotních i odražených trhlin. Nezbytnou podmínkou jejich instalace je odfrézování a položení nové obrusné vrstvy za použití spojovacího postřiku tvořeného kationaktivní emulzí.
Výrobky pro vyztužování asfaltových vrstev vozovek se vyrábějí z několika druhů surovin, které předurčují jejich chování v konstrukci a tedy významně ovlivňují i vhodnost jejich použití. Nejběžnějšími surovinami jsou ocel, sklo, polyester a polypropylen.
Výrobky z těchto surovin se liší zejména svými mechanickými vlastnostmi, z nichž pro vyztužování vozovek je nejdůležitější schopnost přenést co nejvyšší zatížení při co nejnižší deformaci a co nejnižší ceně. Grafické srovnání je uvedeno v následujícím schématu.
Trhliny v asfaltových vozovkách se mohou dělit podle různých kritérií (široké, úzké, hluboké, šikmé, kolmé, rozvětvené atd). Pro volbu vhodného způsobu ochrany před jejich šířením pomocí vložení výztuhy je ale podstatné místo vzniku a směr šíření trhliny. Z tohoto důvodu rozlišujeme trhliny na
Jak je z označení patrné, teplotní trhliny vznikají v asfaltovém krytu vlivem působení teploty na asfaltové souvrství. Rozdílné teploty v letním a zimním období způsobují změny hodnot tahových napětí. V letním období, kdy asfaltové souvrství dosahuje vyšších teplot, jsou tahová napětí nižší než v období zimním. Vlastní napětí navíc ovlivňuje i změna poddajnosti asfaltového pojiva.
Dalším faktorem ovlivňujícím vznik teplotních trhlin je rozdílná teplota na horním a spodním povrchu asfaltového souvrství. Zatímco spodní povrch si udržuje relativně stálou teplotu odpovídající roční době, horní povrch svoji teplotu mění v závislosti na okamžitém kolísání teploty vzduchu a intenzitě slunečního záření.
Z tohoto důvodu většinou teplotní trhliny vznikají na horním povrchu asfaltové vrstvy a postupně se rozšiřují směrem dolů. Vyztužování, které vznik těchto trhlin omezuje, se pak logicky provádí co nejblíže povrchu, nejčastěji pod obrusnou vrstvou.
Odražené trhliny (nazývané také reflexní) v asfaltovém krytu vznikají jako reakce na nehomogenní podklad. Nejčastěji se objevují na podkladech tvořených starou betonovou nebo panelovou vozovkou, dále na cementových stabilizacích nebo v místech podpovrchových objektů.
Příčinou vzniku odražené trhliny je nejčastěji teplotní chování nehomogenního podkladu a přenos koncentrovaných napětí do asfaltového betonu v místě nehomogenity.
Odražené trhliny z tohoto důvodu vznikají při spodním povrchu asfaltové vrstvy a postupně se rozšiřují směrem k povrchu vozovky. Vyztužování, které vznik těchto trhlin omezuje, se provádí v co nejnižší poloze, většinou pod ložnou vrstvou.
Dalším typem trhlin jsou trhliny vznikající v asfaltovém krytu při jeho rozšiřování jako důsledek nestejných vlastností starého a nového asfaltového betonu.
Zde trhlina vzniká v závislosti na konstrukčním řešení napojení a místo jejího vzniku a směr rozšiřování nelze spolehlivě predikovat. Vyztužování se tedy lokálně provádí ve více sparách mezi jednotlivými vrstvami.
Prostá mřížka nebo mřížka s lepidlem | ![]() |
Kompozit s instalační geotextilií (<130g/m2) | ![]() |
SAMI kompozit s instalační geotextilií (>130g/m2) | ![]() |
![]() | |
![]() |
![]() Celoplošná ochrana před trhlinami v Brně | ![]() Lokální vyztužení asfaltového krytu v Praze |
Zdarma | +420 548 218 901 |
technikageomat..eu |
Nebojíme se vyjet do terénu a řešit problém na místě.