Současné dopravní zatížení (zvyšování nápravových tlaků, zvyšování intenzity provozu atd.) vede k neutěšenému stavu mnohých silničních komunikacích. Kromě trhlin se setkáváme také často s příčnými deformacemi povrchů vozovek tzv. vyjetými kolejemi.
Prodloužení životnosti vozovky lze dosáhnou opravou pomocí mříží či kompozitních prvků. Princip fungování geosyntetika v konstrukci při řešení těchto dvou typů poruch (trhlin ve vozovkách a vyjetých kolejí) je rozdílný, s touto znalostí je tedy nezbytné přistupovat i k výběru vhodného výrobku.
Vyjeté koleje vznikají na silnících tam, kde jezdí těžká vozidla soustavně v téže stopě. Asfaltová směs krytu vozovky je vytlačována mimo jízdní stopu pneumatik.
Koleje vznikají převážně v místech pomalé či zastavující silniční dopravy - pravé jízdní pruhy zejména při zvětšení počtu jízdních pruhů ve stoupání, křižovatky, zastávky autobusů, trolejbusů a zastávkové pruhy).
Tyto deformace se vyskytují v souvislých délkách, lokálně pak v místech stání těžkých vozidel. Běžný živičný (asfaltový) nebo dlážděný povrch ve frekventovaných místech zátěž dlouho nevydrží.
Příčinou vzniku těchto deformací je nedostatečná odolnost vrstev krytu proti trvalým deformacím (použití těžených kameniv, nevhodná křivka zrnitosti, vysoký obsah asfaltu, druh asfaltu o vyšší penetraci, vysoké dopravní zatížení).
Vytváření vyjetých kolejí na výše uvedených kritických místech zabraňují výztužné kompozitní výrobky instalované v asfaltové vrstvě. Informace o zamezení tvorby trhlin, spár a výtluků v asfaltovém krytu (jako oddělené problematice) najdete v tématu o opravách spár a trhlin v asfaltových vozovkách.
Výrobky do asfaltových vrstev vozovek se vyrábějí z několika druhů surovin, které předurčují jejich chování v konstrukci a významně ovlivňují i vhodnost jejich použití. Nejběžnějšími surovinami jsou ocel, sklo, polyester a polypropylen.
Výrobky z těchto surovin se liší zejména svými mechanickými vlastnostmi. Grafické srovnání mechanických vlastností výrobků z různých surovin:
Pro redukci příčných deformací výrobní surovina však spíše předurčuje technologii výroby, následně pak struktura samotného výrobku. A především struktura je pro tuto aplikaci vzhledem k účinnosti rozhodující. Obecně se pro eliminaci vyjíždění kolejí používají pouze mříže či kompozity z polypropylenu.
Hlavní rozdíl mezi výztužnou a stabilizační funkcí spočívá v principu fungování výrobku. U výztužné funkce je rozhodujícím faktorem pevnost výrobku, jenž při aktivaci přebírá tahové síly vznikající v asfaltové vrstvě. Standardně se o vyztužování hovoří v aplikacích redukce tvorby trhlin.
Oproti tomuto v případě stabilizační funkce není rozhodující pevnost, ale schopnost daného výrobku zabránit pohybu zrn obalované směsi. Stabilizační funkce je využíváno především pro aplikace zvyšování únosnosti podloží.
Rozhodující pro maximální účinnost je stálost a stabilita tvaru oka mříže, tloušťka a tuhost žebra, pevnost spoje a jeho torzní tuhost.
Prostá mříž | |
Kompozit s instalační geotextilií |
Vyztužení křižovatky k Havlíčkově Brodu | Vyztužení křižovatky v Ostravě | Vyztužení parkoviště v Mladé Boleslavi |
Zdarma | +420 548 218 901 |
technikageomat..eu |
Nebojíme se vyjet do terénu a řešit problém na místě.