Mostní opěry patří k vůbec nejnáročnějším konstrukcím, které lze z vyztužené zeminy provést. Ovšem kromě vlastní konstrukce opěr lze pomocí geomříží řešit i další problémy spojené se zakládáním mostů.
Velmi častým požadavkem je založení mostní konstrukce na nevhodném podloží nebo omezení zemního tlaku na některé konstrukční části mostu. Snad nejčastější aplikací je pak výstavba mostních křídel z opěrných systémů s lícem z panelů, betonových tvarovek nebo gabionů.
Zlepšení základových poměrů mostu
Stále častěji se setkáváme s problematikou zakládání mostních konstrukcí na nevhodných podložích. Při řešení problému pomocí vyztužené zeminy zde výztužné geomříže přebírají vznikající vodorovné síly a spolu s dalšími prvky založení redistribuují rozložení napětí na základovou spáru. Tato redistribuce snižuje namáhání základové půdy a omezuje tak hodnoty sedání mostní konstrukce.
Další z možných uplatnění geomříží v mostním stavitelství spočívá v redukci nebo odstranění zemního tlaku na svislé konstrukční části mostu, tedy nejčastěji betonové mostní opěry. Geomříže omezují nebo zcela zachycují působení aktivního zemního tlaku a může tak významně snížit dimenze konstrukce. Toho se využívá zejména u opěr, mostních křídel nebo parapetních zdí.
Geomříže jsou často používány v přechodových oblastech mostů pro redukci sedání. Zde je nutno konstatovat, že prosté vyztužení přechodové oblasti nemůže hodnoty sedání prakticky ovlivnit.
Snad nejčastějším řešením, kdy jsou geomříže aktivním prvkem některého konstrukčního systému je konstrukce mostních křídel. Způsob navrhování i výstavby je prakticky totožný s výstavbou opěrných zdí s přihlédnutím k některým specifikám mostního stavitelství. Geomříž v každém konstrukčním systému zajišťuje stabilitu a je pevně spojena s lícem, který má ochrannou a estetickou funkci.
Nejnáročnější aplikací vyztužené zeminy v mostním stavitelství je využití geomříží pro konstrukce mostních opěr, jejichž princip je podobný jejich aplikaci v konstrukci mostních křídel. Oproti nim jsou však na mostní opěry kladeny mnohem přísnější požadavky, a to nejen z hlediska únosnosti (I. mezní stav), ale zejména z hlediska deformačního přetváření konstrukce ve svislém i vodorovném směru po celou dobu životnosti mostu.
![]() Mostní křídla z drobných betonových tvarovek | ![]() Most z vyztužené zeminy v Královci |
|
Zdarma | +420 548 218 901 |
technikageomat..eu |
Nebojíme se vyjet do terénu a řešit problém na místě.